Välkommen till min blogg om film...

Här får du läsa om:

mina och kurskamraternas vedermödor med att skapa egen film...

mina filmtips...

mina favoritskådisar...

m.m



fredag 7 maj 2010

15 februari 2010

Mitt i smällkalla vintern var det så dags för filmträff igen.
Gruppen hade drastiskt minskat på grund av att ett gäng hoppat av... Vi andra bestämde oss dock för att bita ihop och fortsätta!
Bild har med bildande och kunskap att göra... i skolan måste vi göra alla delar.
Luther var dåtidens mediastrateg - han översatte och kopierade!
Svenska folkskolan 1842 - bilder och planscher.
Vad är meningsbärande? Vad är meningslöst?
Det finns skolradio, skoltv, UR, bildband och diabilder, vi ska beskriva och berätta för att förstå och förklara.
Det är viktigt att förknippa bild med kunskap (+ musik)
Inre bilder - drömmar hör ihop med yttre bilder på dan...
Att ha ett ämne och ett stoff när man ska berätta. Det ska sättas in i sammanhang för att öka förståelsen. Beroende på vem som lyssnar blir jag en annan person. Vi är de berättelser vi har och ger till andra.

Lärande är kommunikation och kommunikation är lärande menar Vygotskij och Säljö.
varför ska vi skriva och läsa? Jo, för att skriften gör något med oss (gäller även film)

Vi diskuterade alster som läggs ut på Youtube - vad händer sedan?
Vi pratade om rasterna, för många har de varit viktigare än lektionerna. Här finns ett formellt lärande(lärare) och ett informellt lärande(fritt)

"Television är som en bordell utan väggar" sade Bertold Brecht
Bildlärardilemma: Inte bara göra bilder utan använda bilderna också.Optimalt att kunna göra båda.

Att ha en mottagare är viktigt. Tänkvärt i svenska, Vem skriver de för?
Att jobba tematiskt och ämnesövergripande gö det lättare att få meningsfullhet, ett resultat, något att ha kvar.

remediering - att använda gamla medier i nya ex dataspel om Dantes inferno...

Vi konstaterade att olika filformat kan bli ett "helvete" och att det krävs konverteringsprogram och KUNSKAP!

Vi tittade på alla filmer och publiken fick kommentera vad de såg och sedan tolka.
Att jobba med bilder är att få en relation till tiden... tid och rum är mycket sammanlänkande.
Film 1: Ögonblick ur verkligheten - vår film
Film 2: Det här är min skola - Katarinas film
Film 3: Villes film - Sollefteåtjejernas film

Avslutningsvis talade vi om upphovsrätt och om Multimediabyrån, där man får låna musik samt filmpedagogik.nu som ska vara en bra sida!

Vi diskuterade boken vi läst och om dramats struktur om filmer som jämförs och epik.
Dramats struktur enligt det västerländska sättet, Aristoteles: Först ligger konflikten och sen vill vi veta hur den löser sig och sedan är filmen slut!
Japansk film, ex Manga har en annan struktur.

Roland avrundade dagen med att ge oss nästa uppgift!

Till nästa gång, 21 april: Berätta om en person. Högst 3 minuter och en gruppuppgift.
Läsning i Säljö, Lärande & kulturella redskap. Läsanvisningar kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar