Välkommen till min blogg om film...

Här får du läsa om:

mina och kurskamraternas vedermödor med att skapa egen film...

mina filmtips...

mina favoritskådisar...

m.m



fredag 7 maj 2010

Mera film...

Under denna termin har vi på skolan även gått en annan kurs, nämligen PIM. Vi ska lära oss mera om datorn som hjälpmedel. Det finns fem olika steg att lära och kravet för de allra flesta är att hinna med steg 1 och 2 under de 40 timmar vi har till förfogande.
Kurs 1 var en presentation. Kurs 2 var ett litet bildspel i Powerpoint med berättarröst till. Kurs 3 blev en film om Irland för min del. Här finns foton och textrutor samt musik i bakgrunden. Det var till denna uppgift jag upptäckte att jag faktiskt hade lärt mig litegrann om hur man gör film. jag jobbade i Mowiemaker i min PC och musiken hittade jag på Multimediabyrån. Det var JÄTTEKUL att göra en egen film om denna resa som var ett viktigt pedagogiskt minne för mig, eftersom det resulterade i ett temaarbete för min 9:a, om Irland. Resultatet av temaarbetet blev en bok om Irland med tips på allt från boende, restauranger, bra film, musik, kartor, historia, nutid,m.m. Som avslutning firade vi St. Patrick´s Day med mat, dryck och musik i ett Irlandsinspirerat klassrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar