Välkommen till min blogg om film...

Här får du läsa om:

mina och kurskamraternas vedermödor med att skapa egen film...

mina filmtips...

mina favoritskådisar...

m.m



fredag 7 maj 2010

Kursstart 28 oktober 2009 - Rörlig bild och lärande

Thomas Koppfeldt och Roland Sandell är de personer som hade fått i uppdrag att förgylla vår tillvaro med kunskaper om film...
Vi fick oss några grundbegrepp att nosa på: Medie, estetik och pedagogik och vi fick fundera på:Vad gör vi med bilden? och Vad gör bilden med oss?
Produktionsfasen är när vi gör något och
receptionsfasen är själva mottagandet.

Övning 1: En trebildsövning med rubriken: En sak som inte kan hända

Jag och Helene bildade grupp och vi bestämde oss för att ämnet skulle bli: Att ta ner månen eller Helene blir mångalen.
Vi ritade en skiss och tillverkade en måne och började söka efter annan rekvisita. Kruxet var dock att vi inte hade fått några kameror att jobba med... detta var missförstånd nummer ett och det skulle komma fler problem på vägen (vilket vi inte visste då...)
Med hastigt ihoplånade kameror kunde vi skrida till verket. Jag fotade och Helene var skådespelare.

De färdiga alstren blev fantastiskt bra, för att vara nybörjararbeten...
Innan vi fick titta så gick herrarna igenom vad som gällde!
¤ Beskrivning - objektiv och saklig, dvs. vad är det vi ser. Betydelse - att sätta ord på det vi ser.
¤ Tolkning - subjektivt sätt, vad är det vi ser. Antydningar, försök till tolkning.

Grupp 1: Boken om fjärilar som flyger
Grupp 2: Tiden och människan
Grupp 3: Fågel och människa som flyger
Grupp 4: Helene blir mångalen

Efter att vi analyserat alla kortfilmerna så talades det om "Det vidgade textbegreppet", där nämndes Youtube, Flickr, Bilddagboken, Facebook och bloggar.
Vi talade om olika slags dataspel som WOW, CS och SIMS.
Vi fick vetskap om "The Cloud" - molnet däruppe där vi kan hämta allt mellan himmel och jord och om gmailkonton och Spotify som är ett musikarkiv. PUST!

Till nästa gång! Läsa boken "Manus och dramaturgi för film" samt göra en 3 minuters film med namnet "Detta är min skola". Vi, Cristina, Anna-Karin, Helene och jag, grupperade oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar